fbpx
Blog
Tony Crabbe ben jij wel eens te druk boek
Geschreven door: Nick Knoops op 6 oktober 2018

Ben jij wel eens “te druk”?

Onlangs is mij het boek “Nooit meer te druk” aangeraden voor een collega. Het boek is geschreven door Tony Crabbe, een bedrijfspsycholoog. Geheel passend bij de titel én omdat ik dit graag wou uitproberen heb ik dit boek via Storytel geluisterd. Zo kon ik dit boek luisteren in plaats van lezen, zeker omdat ik erg veel moeite heb om andere dingen in mijn.. je raadt het al.. drukke schema gepland krijg.

Meer Boeken

Tijdmanagement

Je zou denken dat je dag tot in detail plannen efficiënt is. Fout! Volgens Tony Crabbe leidt dit namelijk alleen maar tot inefficiëntie. Tel daarbij op dat je om de haverklap bent afgeleid. Met als gevolgd dat je toch al te lange to-do lijstje alleen maar langer én langer wordt. Maar hoe kan je nu je tijd beter benutten? Volgens Crabbe is het te druk hebben simpelweg je prioriteiten niet op orde hebben. In zijn boek werd dit op mooie wijze uitgelegd:

Stel je hebt een glazen pot. Je hebt stenen, kiezels en zand. Als je pot vult met zand om er vervolgens kiezels en daarna stenen in te doen. Zul je zien dat er nadat je er het zand in hebt gedaan er bijna niks meer bij past. Doe je dit andersom. Dan zul je zien dat er meer stenen inpassen, meer kiezels. De loze ruimte vul je op met zand.

In het onderstaande filmpje wordt dit principe verder uitgelegd.

Het Zeigarnik-effect

Een van de meest boeiende dingen in het boek, en een die ik ook steeds probeer toe te passen (en met succes!) is het Zeigarnik-effect. De psychologe Zeigarnik bedacht dit op het terras. Het viel haar op dat obers bestellingen goed konden onthouden. Maar wanneer een klant had afgerekend en ze dan vroegen wat ze besteld hadden ze dit vrijwel nooit meer wisten op te noemen. De klant had betaald en daarmee was de zaak “gesloten”. Dit effect kan je ook op andere manieren in je voordeel gebruiken. Doordat een bestand in je hersenen nog “open” staat zal dit in je onderbewustzijn door pruttelen. Ik probeer het nu te gebruiken om bij projecten waarvan ik nog een taak moet oppakken of nog moet bedenken hoe ik de taak het beste kan aanvliegen er eerst even kort aan te denken. Vervolgens ga ik weer door met iets anders. Het heeft me tot nu toe al een paar eureka momentjes opgeleverd en nog belangrijker: De oplossing voor een probleem waar ik mee zat.

Focus op het belangrijke

Tik de belangrijkste taak van de dag als eerste af. Maar dan zonder je telefoon en e-mail in de buurt. Afgeleid raken is tegenwoordig veel te makkelijk. De notificatie van een Instagram of Facebook berichtje of een inkomende mail. In nooit meer te druk pleit Tony Crabbe ervoor om je focus te verleggen op één belangrijke taak. Denk aan het verhaal met de stenen, kiezels en het zand hierboven. Vaak zijn de kleine taken niet of nauwelijks de moeite waard om te prioriteren boven de grotere. Vaak zie je er ook tegenop om deze grotere en complexere taken als eerste te doen. Je gaat dan bij wijze van excuus voor het zand in plaats van de steen.

Conclusie

Ik heb nog lang niet alle nuttige nieuwe inzichten uit het boek behandeld. Waarom? Omdat ik denk dat je dit boek vooral zelf moet lezen (of luisteren). Het staat bomvol handige tips en weetjes. Maar ook degelijke handvatten over hoe je het drukke bestaan kan aanpakken en meer rust voor jezelf kan creëren.

Nieuwsgierig geraakt?

Er valt zo veel te vertellen over de digitale wereld en de mogelijkheden. We nemen je graag mee onder het genot van een kopje koffie. Dit kan zowel bij ons kantoor in Heerlen, op locatie of ergens middenin. Je kan ons altijd bereiken via de e-mail of telefonisch. Je kan ook gebruik van onze chatbot. We komen hoe dan ook zo snel mogelijk bij je terug.

Of liever direct contact opnemen?

info@2lemon.nl
0639438949 (Rico Otto)
0638152025 (Nick Knoops)

Plan een strategiesessie

Benieuwd wat we voor je onderneming kunnen betekenen? Vul het onderstaande formulier in. Dan namen wij contact met je op.





Ik ga akkoord dat de data die ik hiermee verstuur opgeslagen & gebruikt wordt.

Wij gebruiken cookies en analytische gegevens om onze website te verbeteren.