Blog
start with why simon sinek book review
Geschreven door: Nick Knoops op 18 juli 2018

Start with Why – Simon Sinek

Het boek van Simon Sinek stond al langer op mijn “te lezen lijst”. Studenten in de marketing en communicatie zullen het boek, of in ieder geval zijn theorie de “the golden circle” wel kennen. Een aanrader als je je kijk wil veranderen in de manier waarop je als bedrijf naar buiten toe communiceert.

Meer Boeken

De gouden cirkel

The golden circle, het hele boek draait om dit principe. Waar het vooral bekend van is geworden, denk ik, en waar ik het ook voor het eerst tegenkwam waren de lessen op school over communicatie en marketing. In dit filmpje legt Simon, met Apple als voorbeeld, haarfijn uit the golden circle in elkaar steekt. Echter na het bekijken van dit filmpje was het voor persoonlijk nog niet 100% duidelijk, met name hoe je dit nu het beste kan toepassen.Dat is dan ook waar het boek uitkomst biedt. Met veel voorbeelden, ook weer veelal van Apple, wordt de Why, de How en de What uitgelegd. Simon hamert steeds op de Why, de How en de What en hoe ze in verschillende situaties naar boven komen.

Hoe kom je tot je why?

Door middel van voorbeelden bij andere bedrijven en CEO’s geeft Simon Sinek steeds weer hoe je van binnen naar buiten moet communiceren. Opgesomd kom je dan tot het volgende:

  1. Je motivatie. Waarom ben je je bedrijf begonnen? Probeer je een probleem op te lossen, maar belangrijker; waarom wil je dát probleem oplossen?
  2. Vraag een klant waarom ze uiteindelijk voor jou hebben gekozen. Is het alleen de prijs, of is het iets anders wat de doorslag gaf?
  3. Sta achter je standpunten. Een bedrijf wat mensen inspireert boekt het beste resultaat. Heb je als bedrijf een bepaalde visie? Wat is voor jou echt belangrijk?

Selderij

Met de punten hierboven kan je je “why” vinden. Maar een paar hoofdstukken verder vond ik een iets wat het nog eenvoudiger maakt; The celery test!

The celery test is a simple way of helping you make the right decisions. Imagine you being at a dinner party and someone says to you, “You know what you need in your business? Oreo cookies. If you’re not implementing Oreo cookies in your business, I’m telling you, you’re leaving money on the table.” Somebody else tells you: “Rice milk. In this economy? You have to be using rice milk.” Somebody else says to you: “M&Ms. We used M&Ms in our business, and we made millions! Facebook uses M&Ms. You’ve gotta do it.” Somebody else says to you, “Celery. It’s all about celery.”

So what do you do? Which one do you follow? Which item do you buy? It’s all perfectly good advice from perfectly good people with perfectly good evidence. Which products do you buy? So we go to the supermarket and we buy them all. We buy celery and rice milk and Oreos and M&Ms. You may or may not get value out of all of these products, there’s no guarantee. You spend a lot of time at the supermarket, you spend a lot of money at the supermarket, and worse, when you’re standing in line in the supermarket with all of your products in your arms. Your celery, your rice milk, your Oreos, your M&Ms. But nobody can see what you believe.

Bron: https://medium.com/@goestoes/the-celery-test-a-simple-framework-for-making-decisions-70115eafe8df

Toen ik het stuk over the celery test tegen kwam werd het me pas echt duidelijk. Door middel van deze test gecombineerd met de voorbeelden uit eerdere hoofdstukken wordt je why vinden, maar ook het naar buiten toe communiceren een stuk makkelijker.

Hoe heeft het ons geholpen?

Om 2lemon als voorbeeld te nemen. Als wij vanuit onze what zouden communiceren. Dan zou onze boodschap zijn: “Wij zijn 2lemon, en wij maken websites en apps.” Door dit boek zijn we ons gaan beseffen wat onze why nu eigenlijk is. We hebben ons afgevraagd; Waarom doen we dit eigenlijk? Waarom zijn wij überhaupt 2lemon gestart? In plaats van te vertellen wat we doen, vertellen we nu waarom we het doen. Namelijk dat we ondernemers willen helpen met hun vragen, welk product daarbij komt kijken of wat er gemaakt wordt is bijzaak.

Conclusie

Het boek kwam een beetje traag op gang vond ik. Maar dan zie je het zogeheten licht. Door de vele voorbeelden en uiteindelijk the celery test begrijp je steeds beter het principe van the golden circle. Ons heeft in ieder geval tot nieuwe inzichten gebracht.

Nieuwsgierig geraakt?

Er valt zo veel te vertellen over de digitale wereld en de mogelijkheden. We nemen je graag mee onder het genot van een kopje koffie. Dit kan zowel bij ons kantoor in Heerlen, op locatie of ergens middenin. Je kan ons altijd bereiken via de e-mail of telefonisch. Je kan ook gebruik van onze chatbot. We komen hoe dan ook zo snel mogelijk bij je terug.

Of liever direct contact opnemen?

info@2lemon.nl
0639438949 (Rico Otto)
0638152025 (Nick Knoops)

Plan een strategiesessie

Benieuwd wat we voor je onderneming kunnen betekenen? Vul het onderstaande formulier in. Dan namen wij contact met je op.





Ik ga akkoord dat de data die ik hiermee verstuur opgeslagen & gebruikt wordt.

Wij gebruiken cookies en analytische gegevens om onze website te verbeteren.