fbpx
Blog
verbeter de conversie van je webshop of website
Geschreven door: Rico Otto op 26 september 2018

Conversie verbeteren doe je zo: 5 zogeheten conversie killers!

In deze post benoemen we 5 zogeheten conversie killers en laten we zien hoe je deze kan voorkomen. Deze komen uit eigen ervaring en zijn aangevuld met voorbeelden van use cases. We krijgen namelijk regelmatig de vraag waarom men bezoekers niet converteert. Door deze conversie killers aan te pakken zullen we significant de conversie verbeteren!

Meer Online Marketing

1. Je design zorgt voor (visuele) verwarring, met onderstaande stappen kun je, je conversie verbeteren!

Het is al enige tijd bekend dat mensen een website eigenlijk niet lezen. Bezoekers van ‘Westerse’ culturen scannen websites in een F-vorm, waarbij kleinere blokken an zich vaak meer in een Z-vorm worden bekeken. Hierin is men op zoek naar interessante delen om deze rustiger te bekijken.

Een tip is dus om binnen deze patronen visuele herkenningspunten te plaatsen die de aandacht van de bezoeker trekken en ze de weg te wijzen naar de acties die ze moeten ondernemen. 

Als je het gevoel hebt dat je conversie aan de lage kant ligt, probeer kleine visuele aanpassingen te doen die er voor zorgen dat je deze patronen in je voordeel gaat gebruiken.

Hack: Meet wat er gebeurt na de aanpassing en blijf verbeteren.

Het restylen van je landingspagina’s en funnels kan aardig wat tijd in beslag nemen. Gelukkig zijn er vaak kleine fixes die de kans op visuele verwarring kunnen verkleinen.

Een voorbeeld van visuele verwarring:

Een voorbeeld hiervan is een pop-up, deze wordt gewoonlijk gebruikt omdat je een bezoeker iets wilt laten doen. Je wilt dus vooral niet dat deze wordt afgeleid door wat eronder ligt. Als er een pop-up verschijnt kun je dan proberen om een donkere semi-transparante achtergrond toe te voegen. Zo kun je de focus op het dialoog te behouden.

In dit oude maar geweldige case-study van Bryan Eisenberg is te zien hoe Land’s End het voor elkaar kreeg om de conversie te verhogen door een relatief simpele aanpassing. Zij hebben bovenstaande tip toegepast om zo meer focus te creëren bij het toevoegen van een product aan de winkelwagen.

Hieronder kort uitgelegd hoe ze dit hebben aangepakt.

 

Conversie Verbeteren: Lands' End checkout - before

Bovenstaande afbeelding toont de oude situatie met heatmaps waar bezoekers op focussen (Bron: getelastic)

Het toevoegen van een semi-transparante achtergrond zorgt voor rust en behoudt de focus op wat op dat moment belangrijk is, het kopen van een product.

Conversion: Lands' End checkout - after

Bovenstaande afbeelding toont de nieuwe situatie (Bron: getelastic)

De heatmap die daarna gegenereerd werdt laat het volgende resultaat zien:

Conversion: Lands' End checkout - after (heatmap)

Bovenstaande afbeelding toont aan dat gebruikers alleen nog maar de afbeelding en de continue knop ‘zien’ (Bron: getelastic)

Alleen al door de kleine aanpassing van het winkelwagen toevoegen scherm, konden ze de conversie verbeteren. Vaak is er heel veel te doen, maar moet men gewoon ergens klein beginnen en dan langzaam naar een top resultaat toe werken.

2. Je Call To Actions (CTA’s) zijn niet waar de aandacht van de bezoeker is.

In de vorige tip refereren we al naar de F-Vorm en Z-Vorm die vaak gezien wordt bij analyseren van website bezoekers. Maar wat kun je dan doen om dit in je voordeel te gebruiken? Staan je CTA’s op de juiste positie? Passen deze binnen de patronen?

…Ofwel haal jij of je designer al de maximale waarde uit de compositie van je pagina om zo de conversie te verbeteren ? 

Om het iets makkelijker te maken kun je gebruik maken van verschillende soorten GRID’s één hiervan is het 10×10 grid. Hierbij verdeel je je pagina in 100 evengrote vakjes. 10 Rijen en 10 Kolommen.

Vervolgens kun je alle blokjes een kleur geven volgens onderstaande afbeelding. Waarbij de groene blokjes het meeste waard zijn, hier wil je dus je belangrijkste informatie kwijt en de rode het minste.

Conversie Verbeteren: Battleship grid

(Bron: Grokdotcom)

In het voorbeeld hierboven kun je ook zien dat de groene blokjes de belangrijkste promotie bevatten. Vervolgens wordt het grijze gedeelte gebruikt voor afbeeldingen (afbeeldingen trekken ook extra onze aandacht). Alleen zouden ze de promotie Call To Action wat duidelijker kunnen maken. Nu lees je er al snel overheen hoe je snel de aanbieding kunt verzilveren.

Dan heb je de oranjeachtige vlakken die het een na meest waard zijn, deze worden gebruikt voor de belangrijkste navigatie in dit voorbeeld. Deze kun je ook gebruiken om rust te creëren, dit is wat gebeurt als je de hoofd content in een bootstrap “container” stopt, dan zie je links en rechts altijd “lege” ruimte, dit is de minder waardevolle gedeelte van de website, door deze ook leeg te laten creëert men vaak extra rust en focus op de belangrijke delen!

Er is niet één heilige GRID, er zijn meerdere methodes en GRID’s. Veel van deze zijn echter in de basis gebaseerd op dezelfde theorie alleen hebben ze dan een andere invulling voor een specifieker doel.

3. Je product of bedrijf heeft geen reviews.

Het niet hebben van reviews is vaak ook slecht voor je business. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld tussen de 5 en de 7 reviews bekijken/lezen voordat men een beslissing neemt om een product te kopen.

Je hebt er dus niet per se heel veel nodig, het hebben van een paar kan al voldoende zijn. Het is zelfs zo, dat een kritische review die niet 5/5 is vaak toch beter is dan het hebben van géén reviews. Mensen krijgen een goed gevoel, omdat anderen het ook al gekocht hebben en ze zijn dan misschien niet helemaal tevreden, maar zolang ze het niet helemaal vernietigen bepalen we altijd zelf nog wel of het dan een goed product voor ons is.

Dus hoe krijg je nu reviews?

HACK: Zorg voor een (mobiel) vriendelijke manier om reviews te verzamelen.

Jongeren maken dagelijks meer dan 5 uur per dag gebruik van hun smartphone, deze tijd neemt nog steeds toe. Een algemene tip voor conversieverbetering is dus ervoor zorgen dat in ieder geval je hoofdprocessen ook geschikt zijn voor mobiele apparaten.

Uren smartphone gebruik per dag

Aantal uren per dag onder smartphone gebruikers

Het achterlaten van een review doen gebruikers niet zomaar, het kost tijd en levert (vaak) niks op. We zijn allemaal al zo druk met ons leven. We maken dan vaak de keus om die review wel ‘later’ te doen. Alleen komt het er dan niet meer van als we niet herinnerd worden.

Dit laatste is het belangrijkste, allereerst moeten we vragen alvorens we iets zullen krijgen. Maar het is belangrijk om bij te houden wie iets gekocht heeft en vervolgens geen review achter laat. Stuur na een paar dagen gewoon een herinnering, grote kans dat er dan een aantal mensen alsnog een review achterlaten.

Iets wat wij in de e-commerce adviseren is het koppelen van een incentive aan het plaatsen van een review. Geef een klant 10% korting of gratis verzending, bij zijn volgende aankoop als hij een review plaatst over een eerdere aankoop. Zo maak je het voor de klant ook interessant om zich de moeite te nemen.

Wil je graag sparren met een ervaren partij over de mogelijkheden die het beste bij jou business passen? Stuur ons een bericht, of meld je aan voor een website analyse.

4. Je rond je cijfers af

Social proof en vertrouwen zijn de sleutel tot algemene acceptatie. Als je website niet betrouwbaar oogt, komt dat de conversie zeker niet ten goede. De theorie van social proof zegt, dat bij de afwezigheid van absolute zekerheid we ons gedragen zoals anderen om ons heen dat hebben gedaan.

Vaak zien wij nog cijfers toegevoegd aan de site, die vertrouwen moeten wekken. Je kent ze vast wel: 100 klanten geholpen, 25 fietsen gerepareerd of 120 kopjes koffie gedronken. Heel leuk allemaal. Maar als deze cijfers afgerond zijn en niet real-time updaten, dan kunnen ze juist averechts werken.

Ook zijn vage termen zoals “meer dan 1000 mensen geholpen” of “100+ tevreden klanten” echte killers.  

  1. Het gebruiken van niet real-time afgeronde waardes zorgt voor argwaan, want als het niet real-time update en als het altijd rond is ‘lieg’ je dus al over je cijfers. Waarom zou je dan niet liegen over je product.
  2. Het gebruiken van vage termen maakt je ook minder geloofwaardig, want waarom noem je niet gewoon het aantal? Weet je dat aantal zelf wel echt? etc. Allemaal vragen die in bezoekers op kunnen komen.

Het gebruik van echte waardes zal je geloofwaardigheid verhogen, probeer het zelf maar eens. Kijk dan over een periode van enkele weken/maanden wat het verschil in resultaat is. 

5. Inconsistentie in je boodschap

Dit is er één die ik zelf bewust als één van de meest irritante ervaar. Soms zie je een advertentie of oproep en als je daar dan vervolgens op klikt, kom je op een geweldige website, alleen is er niks meer te vinden over waarvoor je eigenlijk op die link klikte.

Maar nog erger is dat wij mensen constant in haast zijn. We worden volgespamd met informatie, dag in, dag uit. En het enige wat we zelf interessant vinden is de informatie die ons helpt om onze doelen te verwezenlijken. Als je bewust het gevoel krijgt dat je van het pad geraakt, stuur je vanzelf weer bij.

Zo is met onderzoek al sinds het begin van het internet vastgesteld dat mensen visuele informatie en aanwijzingen volgen op weg naar het geen zij zoeken. Als deze informatie of aanwijzingen sterk bij hun past zullen ze het pad blijven volgen. Zo niet, haken ze heel snel weer af.

Een voorbeeld van de juiste manier is de volgende:

Conversion: RBC Facebook ad

Een Facebook Ad van rbcroyalbank.com

Oké deze advertentie verteld je dat je voor $6 een small business account krijgt, en de eerste zin is ‘Make every dollar count.’ Verder zie je een afbeelding met de motto more for business. Nu klikken we op de Ad en komen we op de volgende landingspagina:

Conversion: Message match landing pageEen landingspagina van rbcroyalbank.com

Weer zie je $6 voor een small business account meteen bovenaan in de header, de zin make every dollar count staat er ook weer bij als tweede regel en tot slot zien we de mascotte met dezelfde boodschap als in de advertentie.

Dit herkennen mensen als hetzelfde, als wat ze in de Ad zagen. Grote kans dan ook, dat als ze op de Ad klikken, ze ook nu verder zullen lezen.

Je boodschap aanpassen en zo de conversie verbeteren is een goede eerste stap. Maar tegenwoordig doen veel bedrijven dit al goed en zul je het nog een niveau hoger moeten tillen.

Een voorbeeld hiervan is dynamisch content om het nog persoonlijker te maken. Door het gebruik van specifieke parameters kun je een landingspage laten leven. Bijvoorbeeld afhankelijk van de locatie van de gebruiker of de tijd van de dag, of de maand van het jaar.

Dit is iets wat vaak dieper ligt dan eenmalige inconsistentie. Om ervoor te zorgen dat alles op elkaar aansluit zul je duidelijk moeten hebben wat je te bieden hebt en aan wie je dat wilt aanbieden. Als dat duidelijk is bij iedereen in je bedrijf, is het afstemmen van de boodschap op verschillende plekken al een stuk makkelijker.

 

Met bovenstaande 5 tips zul je je conversie al aardig kunnen verbeteren. Om ondernemers op weg te helpen starten wij met een actie waarbij we een website analyse aanbieden. Hierin gaan we door je website en kijken we naar verbeterpunten. Hiervan zul je een opname ontvangen, zodat je weet wat voor jou van toepassing is.  

Dus loop jij ook tegen het probleem aan dat je niet weet waar te beginnen?

Klik hier om jezelf aan te melden voor een gratis scan!

Nieuwsgierig geraakt?

Er valt zo veel te vertellen over de digitale wereld en de mogelijkheden. We nemen je graag mee onder het genot van een kopje koffie. Dit kan zowel bij ons kantoor in Heerlen, op locatie of ergens middenin. Je kan ons altijd bereiken via de e-mail of telefonisch. Je kan ook gebruik van onze chatbot. We komen hoe dan ook zo snel mogelijk bij je terug.

Of liever direct contact opnemen?

info@2lemon.nl
0639438949 (Rico Otto)
0638152025 (Nick Knoops)

Plan een strategiesessie

Benieuwd wat we voor je onderneming kunnen betekenen? Vul het onderstaande formulier in. Dan namen wij contact met je op.





Ik ga akkoord dat de data die ik hiermee verstuur opgeslagen & gebruikt wordt.

Wij gebruiken cookies en analytische gegevens om onze website te verbeteren.