Wordt een SEO tekstschrijver! Quick SEO wins deel 2

Quick SEO wins (deel 2/2)

  • Posted by: Nick Knoops
  • Category: Online Marketing, Zoekmachine optimalisatie

Je hoeft geen SEO tekstschrijver te zijn om zelf een impact te hebben op de ranking van je website in Google. Webteksten schrijven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Met een paar praktische tips helpen we je op weg. Als voorbeeld pakken we hierbij een veel voorkomend probleem onder ons Nederlanders: Een lekke fietsband.

Hoe begin je als SEO tekstschrijver?

Stel je hebt een fietsenwinkel. Je merkt dat er wekelijks, zo niet dagelijks wel iemand binnenkomt met een lekke band. Je wil hierop inspelen door wanneer iemand online zoekt naar “fietsband plakken” ze bij jou uitkomen zodat ze bij je in de winkel langskomen of een reparatiesetje bij je aanschaffen. In je huidige situatie vertel je op je website alleen dat je reparaties, zoals het plakken van een band, uitvoert en je hebt het bekende Simson reparatiedoosje op de webshop staan. Wat nu?

Gebruik je keywords

Te beginnen ga je kritisch kijken naar de teksten, mis je iets? Kan je er nog meer over vertellen? Schrijf vanuit de kennis die je hebt. Jij bent tenslotte de expert op dit gebied! Om je teksten verder te optimaliseren gebruik je keywords en LSI (Low Symantic Index) keywords in je teksten. LSI keywords zijn keywords met een lagere symantische waarden, maar zijn wel relevant voor de zoekopdrachten. Deze keywords zijn vaak gerelateerd aan het keyword waar je op wil focussen. In ons geval zou dat bijvoorbeeld zijn: Simson reparatieset, fiets binnenband of fiets buitenband. Dan heb je ook nog Long tail keywords. Je ziet ze vaak onderaan Google wanneer je een zoekopdracht hebt gedaan. Je kan ze vaak ook herkennen aan zoekopdrachten zoals: Hoe plak ik mijn band? Wat heb ik nodig om een band te plakken?

seo tekstschrijver webteksten webschrijver seo schrijven

Een andere tip die ik je meegeven is het zoeken naar synoniemen voor je keyword(s). Je kan hiervoor deze handige site gebruiken. Als je website in het Engels zou zijn kan je hiervoor Thesaurus gebruiken. Deze is nog net wat uitgebreider dan de Nederlandse variant. Vaak zit je nogal vast op een bepaald woord, zoals fietsband plakken. Je kan echter ook zeggen dat je een fietsband gaat repareren of herstellen. Het zoekvolume op deze woorden is misschien niet heel hoog, maar kan evengoed voor meer bezoekers zorgen. Wanneer je deze niet zou gebruiken komen ze misschien wel helemaal niet op je website terecht.

Google kan je al op weg helpen met het vinden van woord combinaties om in je teksten te verwerken. Als je daarnaast nog is een tool zoals KWfinder.com, de Google Zoekwoord Planner of deze KeywordTool gebruikt heb je zo gevonden welke keywords je het beste kan gebruiken. Een kind kan de was doen!

Bundel je research

Nu je informatie verzameld hebt over het onderwerp, in ons geval het plakken van banden, kan je deze bundelen in een landingspagina, een blog artikel of je verwerkt deze op de bestaande pagina’s. Het doel is om deze pagina, in welke vorm dan ook, meer body te geven. Als stelregel kan je het beste minimaal 500 woorden aanhouden. Ga je echter voor een landingspagina of een blog artikel ga dan voor minimaal 1500. Nog beter is als je nog wat meer gaat typen, richting de 2500 woorden. Je kan op dit soort pagina namelijk net wat makkelijk meer tekst kwijt als op een bestaande pagina, zoals een productpagina van je Simson reparatiedoos.

Schrijven is verleiden & content = king

Content = king, grote kans dat je deze al vaker gehoord hebt. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar tekst te schrijven. Wissel af met relevante afbeeldingen (denk aan de alt tags!) en gebruik een video om het te verduidelijken. Helemaal tof zou natuurlijk zijn als je deze zelf opneemt in je eigen werkplaats. Je kan er meteen een hele serie van maken!


Misschien dat het mij nu zelfs lukt… 

Probeer je tekst zo overzichtelijk mogelijk te maken. Maak je gebruik van WordPress in combinatie met de Yoast plugin? Dan krijg je een handig overzicht van de leesbaarheid van je tekst. Deze plugin is dan ook echt een aanrader wanneer je SEO teksten gaat schrijven. Het overzicht ziet er dan zo uit:

Leesbaarheid score voor je seo teksten. Zo kan je makkelijk zelf seo teksten schrijven.

Zoals je hierboven in de screenshot ziet van de Yoast plugin zie je al direct een aantal punten die een goede tekst bevat. Veel mensen scannen een tekst (ook handig om te kunnen overigens: snel lezen). Hierbij kijken ze vooral naar de tussenkopjes. Dit heeft als voordeel dat je de tekst opbreekt in stukken. Zo krijg je geen ellenlange paragrafen. Daarnaast wordt je tekst ook lekker overzichtelijk doordat het in kleinere stukken is opgedeeld. Daarbij checkt de plugin of je geen lange zinnen gebruikt. Ikzelf ben vaak geneigd om (te) lange zinnen te typen. Gelukkig signaleert Yoast dit en merk ik dat je er zelf ook een stuk bewuster van wordt. Kortom, een echte aanrader.

Hier vindt je overigens nog een goed achtergrond artikel over het schrijven van een goede tekst. Heb je WordPress? Dan kan je alsnog deze tool gebruiken om een indicatie van de leesbaarheid van je tekst te krijgen.

Als je klaar bent met schrijven je tekst kan je de keyword dichtheid bekijken, wanneer je geen Yoast kan gebruiken is dit een handige site die je kan gebruiken: http://www.zippy.co.uk/keyworddensity. Probeer de dichtheid op 0.5% tot 2.5% uit te laten komen. Ga je veel hoger zitten dan wordt je tekst té geoptimaliseerd en lijkt het minder geforceerd. Kijk hier dus ook naar wanneer je wel een SEO tekstschrijver in zou schakelen!

Onze tips voor een SEO tekstschrijver

Hopelijk heb je met de bovenstaande tips een leidraad over hoe je het schrijven van teksten moet aanpakken. Schrik niet, het schrijven van een goede tekst compleet met de research die erbij hoort is niet zo 1,2,3 gedaan.

  • Zorg eerst dat de website SEO technisch op orde is, een goede basis hebben is erg belangrijk. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.
  • Doe je research!
  • Probeer synoniemen en woorden te zoeken die je vaak gebruikt worden in combinatie met je zoekwoord (de LSI keywords)
  • Verwerk je focus keyword in je long tail keyword voor de beste resultaten.
  • Begin met schrijven, grote artikelen doen het doorgaans beter in Google dan kleine.
  • Probeer af te wisselen met content, gebruik afbeeldingen en video voor de afwisseling.
  • Zorg voor een leesbare tekst, veel mensen scannen een tekst. Tussenkopjes zijn dus geen overbodige luxe.

Mis je nog een gouden tip? Laat hem achter in de comments! We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Author: Nick Knoops
Passie voor UX & Front-end development. Behalve achter de laptop ook te vinden in de sportschool, of buiten aan hardlopen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte

Door te abonneren op onze nieuwsbrief blijft u up-to-date met alles 2lemon.