Technische SEO verbeteringen. Quick SEO wins deel 1

2lemon > Blog > Zoekmachine optimalisatie > Quick SEO wins (deel 1/2)

Quick SEO wins (deel 1/2)

  • Posted by: Nick Knoops
  • Category: Zoekmachine optimalisatie

Je website verbeteren voor de zoekmachine Google, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Met dit artikel willen we je een paar tips geven om je op weg te helpen. Het zijn kleine tips die vaak over het hoofd gezien worden, maar die wel makkelijk toe te passen zijn. Een goede vindbaarheid in Google is natuurlijk erg belangrijk. Je eigen website maken is een ding. Deze vindbaar maken voor de buitenwereld is de tweede stap. Voordat je geld gaat investeren in internet marketing, door advertenties te maken in Google Adwords of via Facebook en Instagram is het belangrijk dat de basis in orde is. Met deze tips kan je al eenvoudig een paar wijziging doorvoeren. We richten ons in deze post vooral op de technische SEO. In het vervolg zal ik wat meer tips geven betreft de inhoud van je website.

De benodigdheden

Als je gebruik maakt van WordPress heb je misschien al gehoord van de Yoast SEO plugin. Deze plugin is dé plugin als het gaat om zoekmachine optimalisatie voor WordPress. Er is zowel een gratis als betaalde versie beschikbaar. De gratis variant is eigenlijk al goed genoeg. Met de plugin kan je eenvoudig een sitemap toevoegen aan Google Search Console. Daarnaast kan je ook eenvoudig meta beschrijvingen en meta titels instellen. En zal de Yoast plugin je helpen bij het correct instellen van verschillende tags.

Vullen van de tags

Een punt wat vaak wordt vergeten of niet consequent wordt gedaan. Namelijk het niet vullen van de alt en title tags. Doordat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen “zien” lezen zij de Alt tag. Als jij deze leeg laat of een naam geeft zoals: Logo_nieuw_v4.jpg. Weet Google natuurlijk nog steeds niet wat er staat. Hetzelfde geldt hier voor de title tag. Let er wel op dat je hier niet dezelfde teksten gaat gebruiken

Dubbele content

Met Google Search Console kan je je website controleren op dubbele content (waar je een penalty voor krijgt!). Handig dus om te kijken of je redirects wel goed hebt ingesteld.

Kapotte links

Met deze gratis tool kan je eenvoudig je website checken op dode links, zowel afbeeldingen als interne en externe links. Handig om af en toe te draaien. Als je dan dode links hebt gevonden kan je hier een redirect voor maken of laten linken naar een correcte pagina. Let er wel op dat wanneer je bijvoorbeeld een pagina url hernoemd hebt je hier een redirect voor aanmaakt, anders kan dit nadelig zijn voor je ranking.

Snellere website

Een snelle website telt niet alleen mee voor Google maar ook voor de bezoeker. Wanneer een website er steeds 10 seconden over doet om de pagina te laden, heb jij dan nog zin om te wachten? Google denkt er precies hetzelfde over. Ze hebben daarom een handige tool ontwikkeld: PageSpeed Insights. Met deze tool kan je de url van je website opgeven. Google rolt er vervolgens een klein rapportje uit gekoppeld aan een score voor mobiel en desktop. In dit rapport staan concrete actie punten om de snelheid van je website te verbeteren. Vaak wordt er aanbevolen om een caching plugin te gebruiken, compressie op de afbeeldingen en compressie op de html, css en javascript bestanden. Dit laatste punt kan al heel snel heel technisch worden, gelukkig hebben wij er al ruimschoots ervaring mee. Kom je er niet uit? Stuur ons gerust een berichtje. De oplossing hoeft niet vaak heel ingewikkeld te zijn.

SEO Check

Voor nieuwe en bestaande klanten voeren we ook een SEO Check uit. Met deze SEO check controleren we uiteraard bovenstaande punten, geven we concrete aanbevelingen in het technisch verbeteren van de website. Maar we vergeten ook de inhoud en de User Experience niet! We geven aanbevelingen voor de keywords die je kunt gebruiken en geven tips over het verbeteren van de conversie, bijvoorbeeld door opvallendere knoppen te gebruiken. Zie het als een rapport met verbeterpunten, voorbeelden en suggesties voor je eigen website. Het rapport kost eenmalig €89,- waarna je zelf kan bepalen of je zelf de wijzigingen gaat doorvoeren of dat je ons een handje laat helpen. Interesse? Neem dan contact met ons op of stuur ons een berichtje op Facebook.

Author: Nick Knoops
Passie voor UX & Front-end development. Behalve achter de laptop ook te vinden in de sportschool, of buiten aan hardlopen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte

Door te abonneren op onze nieuwsbrief blijft u up-to-date met alles 2lemon.